Beboerforeningens opstart

opstart

Beboerforeningens opstart

Beboerforeningen blev, som beskrevet tidligere i bladet, startet op i protest imod, at Høng kommune besluttede at lave en omstrukturering af skolerne i Høng kommune, som igen ville betyde lukning af Sæby-Hallenslev skole.

Samtidigt opstod rygter om, at man ville lade en idræts- efterskole købe bygningerne og så sende børnene fra Sæby-Hallenslev-området til Buerup skole. Jeg kan ikke huske detaljerne helt, men støtter mig til nogle avisudklip fra dengang. Vi har også været så uheldige, at protokollen fra opstarten af beboerforeningen er bortkommet. Så er der nogle fejl, må I undskylde, det er ikke af ond vilje.

Beboerforeningen blev stiftet d. 6. september 1982, på et møde med 50 fremmødte. Vedtægterne blev godkendt og den første bestyrelse valgt som følger:

Formand: Lis Ekkelund. Næstformand: Gustav Christensen. Kasserer: Lisbeth Christiansen. Sekretær: Birgitte Nielsen. Øvrige medlemmer: Evald Pedersen, Jens Dollerup, Poul Nielsen. Suppleanter: Else Marie Møller og Jytte Elgaard.

Kontingentet blev fastsat til 50 kr. for en husstand.

Der var mange ting at tage fat på for den nye beboerforenings bestyrelse.

Der blev diskuteret skole-lukning og salg til idræts-efterskole. Der blev også diskuteret, hvad man kunne tillade sig, når Sæby var blevet udlagt til lokalcenter og hvad det indebar.

Der var også problemer med at købmanden var blevet lukket og hvis jeg husker ret, var der heller ikke nogen Bager.

Der blev diskuteret en del, om beboerforeningen kunne gå ind i det at drive en butik med en ansat. Men det er ikke så nemt at blive enige om sådan et projekt.

Trods de store problemer med skole og købmandsbutik havde beboerforeningen også overskud til at starte andre ting op. Man arrangerede en dag om ugen ungdomsaftner på skolen, hvor der både blev vist film og var muligheder for at spille forskellige spil.

Samtidigt blev der også startet noget op for de ældre.

Allerede omkring oktober 1982 er man gået i gang med at stable dilettant på benene.

Det er utroligt, hvad der kan skabes på så kort tid. Beboerforeningen er også nået op på 200 medlemmer.

Man kunne også ved et aftenarrangement, hvor smeden Edmund Christensen fortalte om gamle dage i Sæby, med fællessang og medbragt kaffekurv møde hele 200 mennesker på Sæby-Hallenslev Skole.

Lørdag d. 19. februar 1983 blev det første dilettantstykke sat op. Der var etableret et samarbejde mellem beboerforeningen, dilettantgruppen og forsamlingshuset.

Det stykke, der blev spillet, hed ”Rasmine går igen”. Det blev en stor succes med ca. 200 solgte billetter ved første opførsel og 100 ved næste.

Den første generalforsamling blev afholdt d. 3.oktober 1983.

Herunder afskrift af formandens beretning:

Lis Ekkelund: ”Det første år har været særdeles aktivt.

Der har været mange møder, ofte tre-fire om ugen, ikke mindst i begyndelsen, hvor beboerforeningen havde betydelig andel i den lokale kamp for at bevare Sæby skole. Kommunalbestyrelsesmedlemmer, amts- og folketingsmedlemmer har vi talt med, men som bekendt besluttede Høng kommunalbestyrelse at lukke skolen. Til gengæld har kampen for en friskole vist sig at være et godt alternativ”.

Af de mange aktiviteter omtalte formanden, at der atter er en købmand i Sæby, mandagsaftnerne for børn har været en enorm succes med 60-70 fremmødte hver gang, som hygger sig og har det rart. Filmforevisningerne en gang om måneden fortsætter også. Bladet med beskrivelse af efterårets aktiviteter er omdelt.

Børnekoret er blevet en anden meget stor succes, med besøg fra Sverige, og med udsigt til genvisit i vinter. En sang- og fortælleaften med Edm. Christensen samlede ikke færre end 205 personer, og dilettantforestillingen i februar samlede et totalt fyldt forsamlingshus med efterfølgende spisning og dans. Dilettanten fortsætter, og i samarbejde med medborgerforeningen i Høng

arrangeredes aften med folkedans i Høng, der mødte blot 60 op, halvdelen fra Høng. Beboerforeningen har ligeledes stået for Sankt ns-aften, også velbesøgt, sagde Lis Ekkelund, der på hele bestyrelsens vegne takkede for beboernes tillid.

Lisbet Christiansen forelagde regnskabet, der uden kommentarer blev godkendt.

I beboerforeningen er et overskud på 2.515,60 kr. for børnekoret 2.522,61 kr.

Kontingentet forblev uændret 50 kr. pr. husstand.

Til bestyrelsen nyvalgtes Jørgen Wilen, som suppleanter valgtes Gitte Christensen og Kirsten Thomsen.

Efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig med Lis Ekkelund som formand, Jens Dollerup som næstformand, Lisbeth Christiansen som kasserer og Gitte Nielsen som sekretær og PR.

De øvrige medlemmer af bestyrelsen er Evald Petersen, Jytte Elgaard Hansen og Jørgen Wilen.

Der var mødt 36 op til generalforsamlingen, der foregik på Sæby skole.

Det var det første forrygende år, og dem har der været nogle stykker af siden. De 2 største slag, der har været udkæmpet, har været kampen for skolen og Sygehuset.

Sommetider kan man komme i tvivl om, om det kan betale sig at kæmpe imod.

Men bliv alligevel aktiv i vores lokale beboerforening.

Bøje Larsen

Er det muligt at indbetale kontingent via mobilepay, hvis vi gerne vil meldes ind? De 100 kr er det pr husstand?